Monday 29 December 2008

Maal Hijrah 1430

salam..

Just nak wish slmt menyambut hari penghijrahan/awal muharam/maal hijah/tahun baru islam kepada semua umat di dunia ini. Eventhough maal hijrah semalam, but still we need to remember how suffer Nabi Muhammad berhijrah dari Mekah ke Madinah hanya utk berdakwah dan menyebarkan islam...

Tahun baru Islam sudah pun hadir, adakah kite sudah cukup amalan pada hari yg telah pun kite lalui,...hmm dunia makin tua, usia pun makin tua...adakah kite sudah berhijrah dari satu tapak yg lama ke tapak yg baru ?? ke tapak yg lebih baik dan selesa ?? adakah kite sudah yakin dgn perubahan yg kite alami akan menjamin dunia dan akhirat kite ke arah yg sempurna ?? huhuh... byk lagi yg perlu kite lakukan..

Apepun thn hijrah 1429 pun sudah berlalu, thn hijrah 1430 pula yg dtg... Igtla aku wahai muslimah yg hina ini bahawa manfaatkan la thn yg mendatang ini kerana thn2 yg sudah tidak byk kebaikan yg telah aku lakukan.... Kite sudah pasti itu harus dilakukan :)

Marila kite ambil iktibar dan pedoman dari pengalamn2 lepas da berubah, berhijrah ke arah yg satu, positive dan hebat dunia serta selaras dgn akhirat !

Ingatlah pesanan Rasulullah s.a.w yang bermaksud :

Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara : “masa mudamu sebelum datang masa tuamu, masa sihatmu sebelum datang masa sakitmu, masa kayamu sebelum datangnya masa miskinmu, masa lapangmu sebelum datangnya masa sibukmu dan masa hidupmu sebelum datangnya masa matimu.

Well good luck to me and all of you guys ! ;)

Selamat Tahun Baru Islam.


No comments: